federacja.gry-online.pl




PRZED PREMIERĄ

Polska jest krajem produkującym znikome ilości gier komputerowych. A jeżeli dodatkowo zwrócimy uwagę na takie sprawy jak chociażby grywalność czy też oprawa audiowizualna to okaże się, że dobrych produktów mamy jak na lekarstwo. Kilka lat temu firma Mirage, jeden z polskich developerów, świętowała swój udany debiut. Udało się jej stworzyć bardzo ciekawego FPS-a o nazwie Mortyr. Jego fabułę osadzono w realiach II wojny światowej (momentami akcja rozgrywała się także w dalekiej przyszłości). Gra została przyjęta w naszym kraju bardzo dobrze (na „Zachodzie” trochę słabiej) co zachęciło Mirage do rozpoczęcia prac nad kolejnymi projektami. Pierwszy z nich – Another War – jest już na ukończeniu i to właśnie ją postaram się dziś troszeczkę przybliżyć.

Akcja najnowszej gry polskiego producenta, podobnie jak w przypadku hitowego Mortyra, rozgrywać ma się podczas drugiej wojny światowej (sam produkt będzie zaliczał się do gatunku cRPG). Another War rozpoczyna się w momencie gdy nasz wierny przyjaciel Pierre, ekspert od dzieł sztuki i historycznych dokumentów, prosi o pilne spotkanie w małej francuskiej wioseczce. Problem w tym, że jest ona aktualnie zajmowana przez wrednych nazistów. Nasz bohater (poszukiwacz przygód) musi więc niepostrzeżenie spotkać się z dawnym kumplem a także dowiedzieć się co mogło wystraszyć Pierre’a na tyle, że pomimo okupacji rodzinnego miasteczka postanowił się z nami skontaktować. Spotkanie ma odbyć się w jednej z lokalnych kawiarenek... A to tylko początek gry! Już w pierwszych minutach zabawy nasz bohater zostaje pojmany i osadzony w więzieniu. W końcu dowiadujemy się, iż Pierre odnalazł w jednej z badanych aktualnie ksiąg jakąś mapę, która może przyczynić się do odkrycia spisku obejmującego kilka najważniejszych państw Europy. Czekać nas będzie, już chyba tradycyjnie dla cRPG-ów, mnóstwo walk, rozmów, rozwiązywania zagadek i wszystkiego tego po czym poznajemy najlepsze gry z tego gatunku (i za co je lubimy :-) ).

Autorzy gry już od samego momentu rozpoczęcia prac nad Another War sugerowali do jakiej grupy osób będzie ona przeznaczona. Wymarzonym graczem według panów z Mirage jest mianowicie osobnik pełnoletni (gra obfituje w przekleństwa, poważne sytuacje itp.), najlepiej posiadający niemałe doświadczenie w kończeniu kolejnych cRPG-ów. Mirage chce również skierować swoje najnowsze dzieło w stronę tych, którzy polubili klimaty takich gier jak Fallout czy chociażby Planescape: Torment. Nie oznacza to oczywiście, że prezentowana gra będzie aż do bólu poważna, nie zabraknie śmiesznych sytuacji a w szczególności pikantnych dowcipów :-)

Another War będzie zaliczał się do gatunku klasycznych gier cRPG. Akcję obserwujemy w widoku izometrycznym (czyli z lotu ptaka, pod kątem). Oglądany przez nas świat jest dwuwymiarowy, jedynie ruchome obiekty (np. ptaki, szczury) oraz wszystkie postaci będą w pełni trójwymiarowe. Znakomicie zrealizowano tła i całe otoczenie. Już teraz można się domyślać tego, iż wszystkie plansze zostaną niezwykle dopracowane. W trakcie rozgrywki odwiedzimy między innymi więzienie (króluje tu bardzo mroczna atmosfera), cmentarz, liczne nazistowskie bazy, laboratoria, magazyny a nawet opuszczoną kopalnię (wszystko to wnioskuję po prezentowanych screenach, konkretne informacje na temat gry są bardzo skąpe). Każda z tych lokacji będzie miała odpowiedni dla siebie nastrój (co powinno być chyba oczywiste).

Zdecydowanie gorzej prezentują się natomiast napotykane po drodze postacie. Widać, iż troszeczkę sztucznie nałożone je na tło. Miejmy więc nadzieję, iż ten element ulegnie poprawie albowiem jest tu jeszcze wiele do zrobienia.

Niewątpliwym plusem gry może się także okazać pieczołowitość polskich producentów w celu jak najlepszego oddania strojów, zachowań oraz przedmiotów z przedstawionej epoki. Pojawią się na przykład wszystkie używane przez nazistów modele broni (m.in. Lugery, Mausery a może i nawet Panzerfausty!). Przebieg rozgrywki nie będzie się chyba zbytnio różnił od pozostałych gier z tego gatunku. Przed rozpoczęciem zabawy trzeba będzie stworzyć nowego bohatera. Do wyboru będzie kilka współczynników – siła, zręczność, inteligencja, wytrzymałość, charyzma, szybkość i szczęście. Podczas awansów na kolejne stopnie doświadczenia mają one być sugestywnie wzmacniane. Nasz bohater będzie musiał wybrać jedną z trzech profesji: inteligenta (czyli dla tych, którzy dużo rozmawiają :-)), złodzieja bądź też mięśniaka. Podczas gry przyłączamy dodatkowe osoby i tworzymy w ten sposób drużynę. W tej chwili potwierdzono pojawienie się co najmniej dwóch pomocników: Johanna (alkoholika ale wiernego naszemu bohaterowi) oraz gostka o imieniu Ivo (osobnika a’la Rambo, który nosi przy sobie tyle amunicji ile tylko może udźwignąć :-)). Podobnie jak w wielu znanych cRPG-ach będziemy mogli na bieżąco wprowadzać oraz czytać informacje dzięki podręcznemu dziennikowi. Pojawi się także m.in. specjalna funkcja służąca do naprawy uszkodzonych przedmiotów, niestety nie wiadomo jeszcze czy i w jakim stopniu będzie ona udostępniona dla każdej z wyżej wymienionych profesji.

Powiedziałem już co nieco o grafice, teraz kilka słów o oprawie dźwiękowej. Przez większość rozgrywki ma nam przygrywać w tle przyjemna, stonowana muzyczka, która na bieżąco będzie dopasowywała się do aktualnej sytuacji (innych melodii słuchamy w barze, w więzieniu czy podczas walki). Nie dane mi było jeszcze ocenić jakości zastosowanych dźwięków ale skoro cała gra jest produkowana w Polsce to możemy się chyba spodziewać o wiele lepszych efektów niż w przypadku wielu lokalizowanych na prędce cRPGów...

Przyszła pora na zdecydowanie najsłabszy punkt gry. W obecnej chwili mówi się, iż do poprawnego działania gra będzie potrzebowała niezwykle mocnego sprzętu - minimum Pentium III z jak największą ilością RAM-u (na słabszych konfiguracjach prawdopodobnie w ogóle nie będzie dało się pograć, chyba, że ktoś wytrzyma drażniące „żabkowanie”). Producenci obiecują, iż do momentu oficjalnej premiery gry ma ulec to jeszcze zmianie ale jakoś te słowa mnie nie przekonują (oczywiście o wszystkim dowiemy się dopiero wtedy gdy pojawi się ostateczna wersja gry, w tej chwili są to jedynie moje spekulacje).

Z najnowszym produktem Mirage wiążę duże nadzieje. Another War, pierwszy polski cRPG, ma szansę stać się grą co najmniej tak popularną jak chociażby wcześniej wspomniany Mortyr. Jeżeli autorzy dopracują jeszcze engine gry (tak żeby i gracze posiadający słabsze konfigi mogli sobie zagrać) a także usprawnią efekt nakładania ruchomych obiektów na tło to możemy spodziewać się gry (na dodatek czteropłytowej!), która wciągnie nas na co najmniej kilka tygodni. Premierę gry zapowiedziano na przełom lutego i marca 2002 a więc nie pozostaje nam nic innego jak tylko czekać (a w międzyczasie wypatrywać zapowiadanego dema!).

Jacek „Stranger” Hałas - 17 stycznia 2002



copyright © 2000 - 2017 GRY-OnLine S.A.